|
Poradnia realizuje swoje zadania przez prowadzenie działalności : I. diagnostycznej 1.) Prowadzenie badań diagnostycznych dzieci z trudnościami w nauce i zachowaniu. 2.) Opiniowanie w sprawach : - wcześniejszego przyjęcia do szkoły podstawowej oraz odroczenia obowiązku szkolnego - pozostawienia ucznia w klasie I-III szkoły podstawowej na drugi rok nauki w tej samej klasie - objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej - dostosowanie wymagań dydaktycznych do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się - zwolnienie ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego - udzielania zezwolenia na indywidualny program lub tok nauczania - przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy - opiniowanie o udzielanie pomocy w wyborze szkoły i zawodu - wydawanie opinii dla wybitnie zdolnych 3.) Organizowanie zespołu orzekającego w sprawach o : - potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi - potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim -potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub utrudnia uczęszczanie do szkoły - wydawanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka 4.) Prowadzenie komputerowych badań przesiewowych : - mowy programem „ Mówię” - wzroku programem „ Widzę” - słuchu programem „ Słyszę” 5.) Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w sprawach orzecznictwa o stopniu niepełnosprawności. II. terapeutycznej - prowadzenie terapii psychologicznej w celu utrzymania właściwych stosunków dziecka z rówieśnikami, nauczycielami i opiekunami - prowadzenie terapii pedagogicznej ( wyrównywanie mikrodeficytów w zakresie funkcji percepcyjno-motorycznych; praca z dziećmi dyslektycznymi ) - prowadzenie terapii logopedycznej dla dzieci z różnymi zaburzeniami mowy III. doradczej 1.) Udzielanie szkołom i innym placówkom konsultacji i innych form pomocy merytorycznej w zakresie działań terapeutycznych. 2.) Spotkania z rodzicami dzieci przedszkolnych, szkolnych, gimnazjalnych oraz rodzicami dzieci szkół ponadgimnazjalnych. 3.) Spotkania z młodzieżą w celu wskazywania form i metod pracy nad sobą w konkretnych sytuacjach życiowych. 4.) Udzielanie indywidualnych porad dzieciom i młodzieży z trudnościami szkolnymi oraz ich rodzicom. 5.) Poradnictwo zawodowe. IV. profilaktycznej 1.) Udział w organizowaniu przez szkoły spotkań z uczniami, ich rodzicami na temat wyboru zawodu i dalszego kształcenia. 2.) Indywidualne porady udzielane uczniom i ich rodzicom w zakresie wyboru kształcenia zawodowego. 3.) Spotkania z młodzieżą na temat agresji. 4.) Spotkania z młodzieżą, rodzicami i nauczycielami dotyczące profilaktyki uzależnień. |