• O Poradni
  • Nasz Zespół
  • Uprawnienia
  • Oferta Poradni
  • Propozycje spotkań i zajęć
  • Warto przeczytać
  • Godziny Pracy
  • Druki
  • Kontakt
  • OFERTA TEMATYCZNA


    POWIATOWEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ
    W ZAKRESIE SPOTKAŃ Z RODZICAMI, MŁODZIEŻĄ I NAUCZYCIELAMI

    Psycholodzy

    I. Edukacja rodziców

    1. Wskazówki do pracy z dzieckiem nadpobudliwym z deficytem koncentracji uwagi.
    Charakterystyka problemu nadpobudliwości psychoruchowej.
    2. Wskazówki do pracy z młodzieżą uzależnioną (alkohol, narkotyki, papierosy ) i agresywną.
    3. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Ogólna stymulacja rozwoju poznawczego i społeczno - emocjonalnego.
    4. Wspomaganie procesu wychowawczego dziecka z zaburzeniami emocjonalnymi. Współpraca rodziców ze szkołą (unikanie wzajemnego obwiniania się, działanie zgodnie z przyjętą procedurą w przypadkach ryzykownych zachowań młodzieży (alkohol, narkotyki ).
    5. Ochrona potrzeb dziecka w rodzinie z problemem alkoholowym, w przypadku rodziców rozwodzących się i innych sytuacjach kryzysowych w rodzinie.
    6. Depresja – symptomy, przebieg choroby, sposoby radzenia sobie z chorobą.
    7. Dysleksja – praca z dzieckiem dyslektycznym.

    II. Szkolenia dla nauczycieli

    1. Pomoc w pisaniu programów profilaktycznych.
    2. Prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych z zakresu profilaktyki pierwszorzędowej i drugorzędowej.
    3. Charakterystyka problematyki nadpobudliwości psychoruchowej i dysleksji.
    4. Postępowanie dydaktyczne i wychowawcze z uczniem posiadającym opinię Poradni o dostosowaniu wymagań do możliwości.
    5. Zasady nagradzania i stosowania konsekwencji negatywnych zachowań uczniów.
    6. Zespół wychowawczy w szkole jako grupa wsparcia dla młodych wychowawców oraz w przypadku napotykania szczególnie trudnych sytuacji wychowawczych.
    7. Wypalenie zawodowe u nauczycieli.
    8. Problematyka stresu – sposoby radzenia sobie ze stresem.

    III. Zajęcia edukacyjne dla młodzieży

    1. Zajęcia integrujące grupę.
    2. Motywowanie do nauki, prezentacje efektywnych sposobów uczenia się tzw. technika pracy umysłowej.
    3. Inne zajęcia typowych problemów wieku dorastania ( np. dojrzewanie, pierwsza miłość, przyjaźń, chłopak – dziewczyna, tolerancja itp.)
    4. Radzenie sobie z uczuciami, kształtowanie osobowości.
    5. Komunikacja w rodzinie i środowisku rówieśniczym.
    6. Reagowanie w sytuacjach konfliktowych ( rozwiązywanie konfliktów metodą bez porażek ).
    7. Konflikty międzyludzkie – problematyka i sposoby ich rozwiązywania.
    8. W poszukiwaniu wartości.
    9. Problematyka HIV / AIDS i narkomanii.
    10. Inna tematyka zgłoszona przez zainteresowanych.

    Pedagodzy

    I. Edukacja rodziców

    1. Dojrzałość szkolna – aspekty dojrzałości szkolnej. Rola szkoły i rola rodziców w rozwoju dziecka 6-letniego. Jak przygotować dziecko do nauki w szkole i przezwyciężać ewentualne trudności.
    2. Przyczyny niepowodzeń szkolnych – ze zwróceniem szczególnej uwagi na zakłócenia funkcji percepcyjno – motorycznych.
    3. Trudności okresu dorastania.
    4. Agresja u dzieci i młodzieży – źródła, mechanizmy powstawania.
    5. Postawy rodzicielskie i ich wpływ na kształtowanie osobowości dziecka.
    6. Problem molestowanie seksualne dzieci i młodzieży – „ Zły dotyk ‘’.
    7. Jak pomóc dziecku w nauce? Spotkania dla rodziców klas I-III.
    8. Rola poradni w przezwyciężaniu trudności edukacyjnych i wychowawczych u dzieci.
    9. Dysleksja rozwojowa na różnych etapach nauczania – objawy, diagnoza, praca z dzieckiem z zaburzeniami dyslektycznymi.
    10. Rola rodziców w odrabianiu prac domowych przez dziecko. Kształtowanie systematyczności, samodyscypliny i odpowiedzialności za powierzone zadania. Formy i metody pracy rozwijającej i utrwalającej wiedzę i umiejętności szkolne.


    II. Szkolenia dla nauczycieli

    1. Przyczyny agresji tkwiące w sytuacji szkolnej dziecka.
    2. Styl wychowawczy nauczycieli i jego wpływ na kształtowanie postaw młodzieży i dzieci.
    3. Zaburzenia dyslektyczne – sposoby rozpoznawania, charakterystyka, uwarunkowania i oddziaływania.
    4. Umiejętność rozwiązywania problemów – eliminowanie zachowań agresywnych w grupie rówieśniczej.
    5. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej –diagnoza i metody pracy z zachowaniami problemowymi u uczniów.
    6. Opinie po diagnozie, orzeczenia – przybliżenie zapisów i zaleceń zawartych w dokumentach wydawanych przez poradnię.
    7. Jak pracować z uczniem sprawiającym problemy wychowawcze.
    8. Sposoby wykrywania zaburzeń funkcji percepcyjno – motorycznych u dzieci we wczesnym okresie szkolnym. Formy i metody pracy korygujące występujące deficyty.


    III. Zajęcia edukacyjne dla młodzieży

    1. Czynniki warunkujące trafność decyzji zawodowych. Wybieram szkołę ponadgimnazjalną i zawód. ( Poznaj siebie, poznaj zawody ).
    2. Przeciwwskazania zdrowotne a wybór szkoły i zawodu.
    3. Metody pozwalające przeciwstawić się namowom innych – film „ Asertywność”.
    4. Zajęcia psychoedukacyjne – emocje, sposoby wyrażania i rozpoznawania uczuć.
    5. Jak dostrzegać własne zainteresowania i zdolności? Rola szkoły i mediów.


    Logopedzi

    I. Edukacja rodziców

    1. Dojrzałość szkolna – trzy płaszczyzny : fizyczna, emocjonalna, umysłowa.
    2. Etapy rozwoju mowy i stymulacja w okresie od 0 – 6 roku życia.
    3. Konsekwencje wady wymowy w procesie nauki czytania i pisania.
    4. Jak pomóc dziecku jąkającemu się.


    II. Szkolenia dla nauczycieli

    1. Zabawy i ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny.
    2. Metody wywoływania i utrwalania pojedynczych głosek.
    3. Jak pomóc dziecku jąkającemu się.


    III. Zajęcia dla dzieci i młodzieży

    1. Ćwiczenia artykulacyjne doskonalące dykcję i jakość przekazu werbalnego - warsztaty z zakresu „ Emisja głosu”.
    2. Gry i zabawy logopedyczne usprawniające aparat artykulacyjny.

    Dodatkowo Poradnia oferuje:

    1.Spotkania „ Grup wsparcia” dla rodziców dzieci :
    - z dysleksją
    - z ubytkiem słuchu.
    2. Warsztaty „ Szkoła dla rodziców i wychowawców, czyli jak mówić do dzieci, żeby nas słuchały, jak słuchać, żeby do nas mówiły” wg. Metody A. Faber i E. Mazlish.
    3. Prowadzenie komputerowych badań przesiewowych :
    - mowy programem „ Mówię”
    - wzroku programem „ Widzę”
    - słuchu programem „ Słyszę”